Nižšie nájdete niekoľko tipov, ktoré sprístupnia Váš prieskum viac respondentom. Štruktúra dotazníka v súlade s odporúčaniami odborníkov Netquest sa premietne do:
- Väčšieho počtu úspešných vyplnení
- Väčšej užívateľskej spokojnosti s vyplnením dotazníka
- Kratšieho času potrebného na dokončenie prieskumu
- Vyššej spoľahlivosti odpovedí
- Nižšieho koeficientu rezignácie z prieskumu pred jeho dokončením
Čo by ste mali mať na pamäti?
- Začnite pár slovami o účele dotazníka, jeho autorovi a predpokladanom čase, ktorý musí respondent obetovať pre dokončenie prieskumu. Ak sa prieskum uplatňuje pre potreby spoločnosti či inštitúcie, uveďte jej názov a/alebo vložte logo.
- Maximálna doba vyplnenie dotazníka by nemala presiahnuť 15-20 minút.
- Po vytvorení dotazníka poskytnite odkaz tretej strane za účelom vykonania testovacieho vyplnenia a prípadnej diskusie k úpravám (logiky, štylistiky, a i.).
- Skúste minimalizovať množstvo textu v otázkach a odpovediach. Kratší čas strávený na čítanie znižuje „únavový efekt” v záverečných fázach prieskumu.
- Minimalizujte počet kliknutí, ktoré potrebujete. Zvážte, či nemôže byť daná otázka zostavená iným spôsobom, čitateľnejším a šetrnejším pre vyplnenie, napr. pomocou maticovej otázky.
- Klaďte jasné otázky. Nezvyšujte množstvo textu vysvetleniami typu „čo mal autor na mysli”.
- Pokiaľ máte otázku s dlhým zoznamom odpovedí a viac voľbami, rozdeľte ich na niekoľko kratších s menším počtom odpovedí.
- Ak je úvodný text prieskumu dlhý a nečitateľný, rozdeľte ho do odsekov.
- Vyhnite sa skratkám a frázam, ktorým respondent neporozumie. Ak pre respondenta môže byť dané slovo nepochopiteľné, pridajte vysvetlenie do zátvoriek.
- Nepoužívajte grafiku alebo obrázky nízkej kvality. Skúste nájsť tie vo vyššom rozlíšení, nech Váš prieskum vyzerá profesionálnejšie.
- Používajte jazyk správne, venujte pozornosť pravopisu a interpunkcii.
- Nepíšte VEĽKÝMI PÍSMENAMI alebo tzv. vlnu (VeľKýMI píSMenAMi).